måndag 19 september 2011

Ankomsten av Shaun Tan

Ankomsten är otrolig! Detta är den första bok av Shaun Tan jag läser, jag har varit nyfiken på honom sedan han vann ALMA-priset tidigare i år (Litteraturpriset till Astrid Lindgrens minne, världens största barn- och ungdomslitteraturpris).

Ankomsten är som ett seriealbum utan text eller kanske snudd på en grafisk roman. Boken innehåller fina teckningar som ser ut som gamla fotografier. Huvudpersonen i boken lämnar sin fru och dotter för att söka ett bättre liv i ett annat land. Eftersom det inte finns någon text kan man själv lägga in tolkningar och tankar kring det som händer.

Vi får följa mannens förehavanden i det nya landet där allt verkar främmande. Han försöker hitta en plats att sova på och ett arbete, allt detta bland fantasifigurer och ett främmande språk. På vägen möter han andra människor som berättar om sina öden, precis som han är de invandrare i ett nytt och främmande land.

I recensioner jag läst om boken står det ofta att detta är en bok som passar barn så väl som vuxna och jag håller med. Detta är en berättelse som jag tror kan ge alla något. Många är vi som har haft känslan av något stort, annorlunda och nytt, oavsett om det har varit att bo i ett annat land eller om vi har hamnat i situationer i livet som varit främmande.

Tänk vad fantastiskt att precis alla kan läsa Ankomsten, oavsett vilket språk man talar! Bilder säger mer än tusen ord!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar